Wat betekenen de nieuwe regels van de Wet DBA voor u als ondernemer?

23 november 2024
Wat betekenen de nieuwe regels van de Wet DBA voor u als ondernemer?

Vanaf 1 januari 2025 zal de Belastingdienst strenger gaan optreden tegen schijnzelfstandigheid. De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) is aangescherpt. Dit kan problemen opleveren voor de ZZP’er, maar ook voor u als ondernemer wanneer u werkt met ZZP’ers. Er is inmiddels bekend dat er grote boetes kunnen worden uitgedeeld wanneer er sprake is van schijnzelfstandigheid. Dit geldt zowel voor u als ondernemer als voor de ZZP’er.

Werken met ZZP’ers

Als ondernemer is het heel handig om te werken met ZZP’ers. U heeft altijd de juiste kennis voor handen zonder dat u daarvoor iemand hoeft aan te nemen. Het zorgt voor een grote mate van flexibiliteit voor uw onderneming. De handhaving van de wet DBA zorgt ervoor dat u nu beter moet kijken naar uw arbeidsrelaties met ZZP’ers. Is er sprake van schijnzelfstandigheid of niet?

Wat zijn de risico’s voor u als ondernemer?

Wanneer de Belastingdienst schijnzelfstandigheid vaststelt dan zijn er correctieverplichtingen, naheffingsaanslagen en boetes welke u moet betalen. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen. Daarnaast staat de continuïteit onder druk wanneer u geen gebruik meer kunt maken van ZZP’ers. Het kan leiden tot vertragingen in uw productieproces en het verlies van belangrijke kennis. Hierdoor ontstaat een hogere werkdruk binnen uw team.

Ook moet u rekening houden met het verlies van flexibiliteit. Een ZZP’er kan gemakkelijk ingezet worden waar u dat nodig heeft. Wanneer u hier een werknemer voor moet aannemen dan is het lastiger schakelen bij plotselinge veranderingen. Als u nu veel werkt met ZZP’ers en door de handhaving van de Wet DBA afscheid moet nemen, betekent dit ook het verlies van een groot stuk aan kennis en ervaring.

Wat kunt u doen als ondernemer tegen schijnzelfstandigheid?

De onzekerheid of u als ondernemer kunt blijven werken met ZZP’ers is heel begrijpelijk. Ook voor ZZP’ers zelf zorgt deze verandering voor een periode van onzekerheid. Wilt u blijven werken met ZZP’ers dan zijn er een aantal oplossingen om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Wij hebben ze voor u op een rijtje gezet:

  1. Payrolling: wanneer u ZZP’ers inhuurt via een payrollbedrijf dan vervalt het risico op schijnzelfstandigheid. Voor ZZP’ers zelf is het werken via een payrollbedrijf minder aantrekkelijk. Ze zijn hierdoor minder flexibel en kunnen minder opdrachten aannemen.
     
  2. Detachering: Dit is een manier om flexibiliteit en zekerheid te combineren. U huurt de ZZP’er in via het detacheringsbedrijf waar ze in dienst zijn. Deze manier van werken beperkt de risico’s voor u als opdrachtgever en zorgt ervoor dat de ZZP’er toch meerdere opdrachten tegelijkertijd mogen aannemen. Uiteraard kiezen niet alle ZZP’ers voor deze constructie.
     
  3. Werk met een goede modelovereenkomst: Door duidelijke afspraken te maken kunt u aantonen dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid. De modelovereenkomst is een juridisch document waarin de arbeidsrelatie van de opdrachtgever en ZZP’er wordt omschreven. Hierin moeten duidelijke afspraken vermeld worden.
  1. In dienst nemen: Het is vaak een stap om iemand in vaste dienst te nemen, maar wanneer u uzelf betrapt op het steeds weer inhuren van dezelfde ZZP’er kunt u overwegen om die persoon in dienst te nemen. Uiteraard is het aan de ZZP’er zelf of die hier ook toe genegen is.

ZZP-modelovereenkomst

Werkt u langere tijd met dezelfde ZZP’er, kies dan zeker voor een modelovereenkomst. In de ZZP-modelovereenkomst moeten de afspraken tussen u en de ZZP’er duidelijk omschreven worden. Denk hierbij aan:

  • Werkverhoudingen
  • Aansprakelijkheid
  • Geheimhouding

Zorg ervoor dat u de modelovereenkomst maakt voor het starten van de opdracht. Zeker wanneer u een ZZP’er langere tijd moet inhuren en/of deze op vaste tijden moet werken. Denk hier bijvoorbeeld aan wanneer uw onderneming actief is in de bouw of zorg. U kunt de modelovereenkomst ook aanpassen wanneer de opdracht verandert. Zo blijft deze actueel en kunt u dit ook aantonen bij de Belastingdienst.

Aan de slag als ondernemer

Als ondernemer loopt u altijd risico’s. Niet alleen wanneer u werkt met ZZP’ers. Goede verzekeringen zijn onmisbaar. Of het nu gaat om een aansprakelijkheidsverzekering of een rechtsbijstandverzekering. Wilt u graag weten welke verzekeringen u heeft nodig heeft voor uw onderneming? Maak vandaag nog een afspraak bij een adviseur van Eskes & Partners. Wij maken een advies op maat.

Meer informatie?