We zouden het bijna vergeten, maar tot de komst van ChatGPT was de Metaverse hét trending onderwerp in de techwereld. Als we Meta-baas Mark Zuckerberg moeten geloven, brengen we onze dagen over een aantal jaren deels in een virtuele wereld door. Facebook werd al omgedoopt tot Meta. En Meta pompte miljarden in de Metaverse. Wat kan de Metaverse ons brengen, hoe werkt het en wat zijn de mitsen en maren?
De Metaverse is een uitgestrekte, driedimensionale wereld, waarin mensen kunnen samenkomen, communiceren en werken via zogeheten ‘avatars’, een digitaal evenbeeld van zichzelf. Gebruikers van de Metaverse kunnen virtuele ruimtes verkennen, variërend van stadscentra, waren huizen en sprookjesachtige bossen tot vergaderruimtes, musea en trendy uitgaansgelegenheden. Hier kunnen ze nieuwe vrienden maken en meedoen aan allerlei activiteiten. Het leuke is: in de Metaverse past u gemakkelijk uw avatar aan, want in de virtuele wereld mag u zijn wie u wilt zijn.
Een van de meest opvallende voorvechters van de Metaverse is, hij werd al genoemd, de grote Mark Zuckerberg. Hij gelooft dat de Metaverse de volgende grote stap is in de evolutie van het internet. Zijn bedrijf heeft aangekondigd miljarden dollars te investeren om dit concept tot leven te brengen. Zuckerbergs visie voor de Metaverse is groots en inclusief: iedereen moet toegang krijgen tot deze nieuwe digitale wereld, ongeacht achtergrond of locatie. ‘The Metaverse will be social’, staat op de website van Meta, en is bedoeld om te verbinden.
De Metaverse wordt aangedreven door geavanceerde technologieën zoals virtual reality (VR) en augmented reality (AR). VR-brillen en headsets brengen u in een volledig meeslepende digitale omgeving, terwijl AR de echte omgeving aanvult met digitale informatie en interacties. Om deel te nemen aan de Metaverse heeft u dus, naast een goede internetverbinding, apparaten als een VR-bril, computer of smartphone nodig. Met behulp van deze apparaten logt u in op de Metaverse-platforms en maakt u uw eigen avatar. Vervolgens kunt u door virtuele werelden navigeren en praten met andere avatars. Maar u kunt er bijvoorbeeld ook werken, gamen, winkelen of virtueel reizen. Dat klinkt best magisch toch?
Hoewel de Metaverse interessante mogelijkheden biedt, zijn er ook uitdagingen. Een belangrijk aspect is privacy. Het delen van persoonlijke informatie en het bijhouden van gebruikersgedrag baart menigeen zorgen. Een ander punt van zorg is de centralisatie van de Metaverse onder enkele grote technologiebedrijven, wat kan leiden tot een gebrek aan diversiteit en innovatie. Het is daarom belangrijk dat de Metaverse open blijft voor verschillende ontwikkelaars en creatieve inbreng.
Voorlopig kunnen we nog even aan het idee wennen, maar voor Mark staat het als een paal boven water: de Metaverse gaat er komen! Ons advies: houdt uw avatar en VR-bril alvast gereed, maar vergeet ook vooral niet uw gewone bril op te zetten en in de echte wereld te blijven. Lekker met beide benen op de grond. It’s all about balance…
Ook voor ondernemers biedt de Metaverse kansen. Het stelt u in staat om nieuwe digitale markten te betreden, uw producten of diensten op een unieke manier te presenteren en klanten op een diepgaande manier te betrekken. Ook is er ruimte voor creativiteit, zoals virtuele kunst en entertainment. Ondernemers in de Metaverse kunnen samenwerken met mensen van overal en gegevens gebruiken om klanten beter te begrijpen. Natuurlijk zit u niet voor een dubbeltje op de eerste rang. U zult eerst een flinke duit in het spreekwoordelijke zakje moeten doen. De portemonnee van Mark moet immers ook gevuld worden.