Een metamorfose, zo mag u het resultaat van de verbouwing van het kantoor van Eskes & Partners rustig noemen. Het bedrijf opende eerder dit jaar de deuren van een volledig vernieuwd onderkomen. "Mooi om te constateren dat het is geworden zoals we hoopten. Mooier zelfs."
Eind 2019 gaat de directie van Eskes & Partners er eens goed voor zitten. Er mag wel 'iets' gedaan worden aan de huisvesting constateren Dolf Rikken, Aart van de Bovenkamp en Jos Alma. "We zijn best behoudend ingesteld", vertelt Aart. "Gewoon vinden we al gek genoeg. Als iets niet kapot is hoeft het ook niet vervangen te worden. Dat is de mentaliteit bij ons. Maar veel zaken waren toch echt behoorlijk aan vervanging toe."
"Los daarvan liepen we steeds meer tegen de grenzen van onze groei aan", vult Dolf aan. "Met wat creatief passen en meten en wat schuiven met bureaus konden we misschien nog een of twee werkplekken creëren, maar echt fijn werken zou dat niet worden. Los nog van onze groeiambities." Na gesprekken met onder meer een adviesbureau valt het definitieve besluit: verbouwen. "En dan meteen zodanig dat we voor de volgende twintig jaar klaar zouden zijn", zegt Dolf.
Het doel is dus helder: een toekomstgericht kantoorpand, maar vooral een fijne werkplek voor de medewerkers. Jos: "We zijn bij dat adviesbureau gaan kijken en kwamen in een soort kantoormeubilair-snoepwinkel. Daardoor zagen we pas dat er bij ons wel echt iets te verbeteren viel." Aart vult aan: "Het meest belangrijke voor ons was een kantoor waar onze medewerkers graag naartoe zouden komen. Een plek waar we ons als team prettig zouden voelen en optimaal zouden kunnen samenwerken en dus optimaal presteren. Een soort clubhuisgevoel."
Een sessie met een architect is de volgende stap. "Die kwam werkelijk met geweldige ideeën", vertelt Dolf. "Wij zitten in een oud bankgebouw met in het midden van het pand een enorme kluis met muren van vijftig centimeter. Voor ons was dat nogal een sta-in-de-weg, maar die architect zag meteen de mogelijkheden. Zo werd de kluis het centrale punt waaromheen het vernieuwde kantoor werd vormgegeven."
Wat volgt is een traject met de gemeente. Jos: "We zitten midden in het centrum van Mook. Volgens het bestemmingsplan mochten we verbouwen tot aan de erfgrens. Gelukkig was de gemeente meteen enthousiast over onze plannen, maar we moeten uiteraard wel aan alle formaliteiten voldoen en dus een hele vergunning- en onderzoekstraject door. Tijdens corona, dus daar ging uiteindelijk de nodige tijd in zitten." Al met al gaat er zo'n twee jaar overheen voordat de verbouwing in april 2022 daadwerkelijk van start kan. "Toen bleek dat de kosten van onder meer bouwmaterialen fors waren gestegen", vertelt Aart. "Dat was dus wel even slikken, maar we zijn er mede dankzij de inzet van Aannemersbedrijf Rikken goed uitgekomen."
Tijdens de verbouwing wordt er ook vanwege de lockdowns, deels thuis gewerkt. "Maar we hebben ook tijdelijk op een andere locatie gezeten", vertelt Jos. "Ik weet nog dat we daar voor het eerst met het hele team samen waren. Dat vond ik een heel bijzonder moment. Elkaar weer fysiek zien en spreken, weer echt kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren. We vinden het heel waardevol dat die verbinding terug is."
"Financiële zaken kun je perfect aan ons overlaten. Maar op andere gebieden vertrouwen we graag op de deskundigheid van anderen", geeft Dolf aan. Daarom wordt interieurstylist Inge Sengers van Houzing Vloer & Interieur ingeschakeld om mee te denken over de inrichting van het kantoor. Jos: "We hadden meteen alle vertrouwen in haar en hebben haar de vrije hand gegeven. Maar goed ook, want Inge overzag het totale plaatje. Sommige van haar ideeën waren nogal gedrufd, voor ons dan. Maar het eindresultaat is prachtig en daar draait het uiteindelijk om."
"Het is ook zeker niet de bedoeling om klanten te imponeren met onze huisvesting", vertelt Aart. "Dat doen we liever met de kwaliteit van ons werk. We hebben ook niet de ambitie om door middel van allerlei overnames op een zo kort mogelijke termijn ons nieuwe kantoor vol te hebben. We werken nu met 27 personen en we hopen binnenkort onze 28ste collega te mogen verwelkomen. Maar we hebben ruimte voor verder uitbreiding. De bovenverdieping is deels in gebruik als appartement. In eerste instatie verhuren we dat, maar mocht het nodig zijn dan kunnen we daar heel eenvoudig kantoorruimte van maken."
Een bepaalde mate van groei is ook nodig, geeft Dolf aan. "Banken en verzekeraars vragen van tussenpersonen een zekere schaalgrootte. We willen groot genoeg zijn om het hele spectrum van de financiële dienstverlening te kunnen bieden, maar klein genoeg blijven voor onze relaties. Zij moeten zich thuis blijven voelen. Onze klanten zijn MKB-ondernemers, die willen we optimaal bedienen. We willen zeker groeien, maar wel met behoud van onze identiteit."
"Een mooi project met een eindresultaat waar we trots op zijn", zo heeft Niels Rikken van Aannemersbedrijf Rikken de verbouwing van Eskes & Partners ervaren. "Dat het zich deels in de coronatijd afspeelde was wel een bijzondere uitdaging. Maar gelukkig had dat geen gevolgen voor de planning. We hadden goed geanticipeerd door tijdig materialen te reserveren, al werden we gaandeweg wel geconfronteerd met prijsstijgingen. Maar dat hebben we goed kunnen afkaarten met onze leveranciers en vaste onderaannemers. Ook vanuit Eskes & Partners was er gelukkig alle begrip voor de situatie."
Het creëren van een zakelijke, maar tegelijk ook warme sfeer. Dat was het doel van interieurstylist Inge Sengers van Houzing Vloer & Interieur. Met haar team zorgde Inge voor de complete inrichting van het nieuwe kantoor van Eskes & Partners. "We zijn begonnen met een gesprek om de wensen in kaart te brengen", vertelt Inge. "Op basis daarvan heb ik moodboards gemaakt, waarin de vloeren, de kleuren op de muren, de raamdecoraties en meubels terugkwamen. Na de eerste enthousiaste reacties zijn we helemaal out-of-the-box gegaan en zijn we samen tot een functioneel, maar sfeervol resultaat gekomen."